مبادی تاریخ مردم جهان

مبادی تاریخ مردم جهان

 

منظور از مبادی تاریخ،زمان وقوع حادثه ای است که ملتی آن را برای خود مبدا قرار داده و زمان را با آن می سنجند.

مهمترین مبادی تاریخ مردم جهان عبارتند از:

 

1-       سال خورشیدی

برابر است با 365 روز و 6 ساعت که زمان گردش کره زمین به دور خورشید است،سال شمسی مخصوص کلدانیان(از تمدنهای قدیمی) بوده که بعد از ازبین رفتن کلدانیان ،ایرانیان آنرا معمول کردند.

 

2-   سال قمری

که آنرا هلالی هم می گویند یعنی مدتی که قمر از هلال یک دور خود را در مدت 29 روز و 12 ساعت و 43 دقیقه می پیماید.یک سال قمری 354 روز است.

3-   سال مسیحی یا میلادی

مبدا آن تاریخ تولد حضرت مسیح است.ولادت مسیح سه شنبه 25 کانون اول برابر با سال 311 تاریخ اسکندری واقع شده است.

شمسی به قمری

برای تبدیل سال شمسی به قمری آن را در 11 (اختلاف بین روزهای شمسی و قمری )ضرب کرده حاصل ضرب را به 354 (تعداد روزهای سال قمری )تقسیم می کنیم،عدد حاصل رل با سال شمسی جمع می کنیم،سال قمری بدست می آید.

مثال:1365 شمسی برابر است با:

15015=11*1365

42=354/15015

1407=42+1365

قمری به شمسی

و برای تبدیل سال قمری به شمسی آن را در عدد 11 ضرب کرده حاصل را به 365 (تعداد روزهای سال شمسی) تقسیم کنید،عدد حاصل را از سال قمری کم کنید،سال شمسی به دست می آید.

مثال:سال 1407 قمری برابر است با:

15477=11*1407

42=365/15477

1365=42-1407

شمسی به میلادی

عدد 621 را به سال شمسی بیفزایید سال میلادی به دست خواهد آمد و از کم کردن همین عدد از سال میلادی سای شمسی به دست خواهد آمد.

سال یزدگردی

این سال بعد از اسلام مرسوم شد،و مخصوص پارسیان بود و مبدا آن جلوس یزدگرد در روز سه شنبه 22 شهر ربیع الاول 11 قمری برابر  با ماه (حزیران رومی)یعنی سال 993 رومی یا اسکندری برابر با 16 ژوئن 632 میلادی است که 365 روز حساب می شد.

سال رومی یا اسکندری

مبدا آن روز دو شنبه 321 قبل از میلاد که مصادف با ابتدای سلطنت سلوکوس نیکاتو-جانشین اسکندر است بهضی می گویند چون علمای اسکندریه واضع آن بودند،لذا به این نام مشهور شد.

سال جلالی

بنا به قول مشهور این را تاریخ ملک شاهی یا سلجوقی یا فارسی می گویند،و مبدا آن روز جمعه دهم ماه رمضان (471) ه قمری، مطابق با 15 آذر ماه 1295 رومی و سال 1078 میلادی می باشد.

این تاریخ در زمان ملک شاه سلجوقی مرسوم شد و جمعل از علما مانند:حکیم عمر خیام ،میمون بن نجیب واسطی-عبد الرحمن خازنی،دعوت شدند و با کوشش عمر خیام تدوین و به تقویم جلالی مرسوم گشت.

نام سالها

ترکان ابیغوری برای هر سال نام حیوانی را نهاده بودند که ایرانی ها نیز به تدریج از آنها استفاده کردند،این اسامی(البته فارسی آن )عبارتند از:

موش-گاو- پلنگ-خرگوش-نهنگ-مار-اسب-گوسفند-میمون-مرغ-سگ-خوک

می توانید برای راحتی شعر زیر را حفظ کنید:

 

موش و بقر و پلنگ و خرگوش شمار

زین چارچو بگذری نهنگ آید و مار

آنگاه به اسب و گوسفند است حساب

همدونه(میمون)و مرغ و سگ و خوک آخر کار

 

*برای تشخیص آنکه هر سال با کدامیک از این سالها مطابقت دارد از سال خورشیدی عدد 6 را کم کنید،حاصل را بر 12 تقسیم کنید،عدد باقی مانده این تقسیم را که حتماً کمتر از 12 است را در نظر بگیرید،از شماره یک یعنی موش شروع به شمردن کنیدنام هر حیوانی که با عدد باقیمانده مطابقت کرد،سال همان حیوان است.

مثال:

سال 1371 شمسی مطابق با نام کدام حیوان است؟

1365=6-1371

113=12/1365

عدد باقی مانده 9 است که در شمارش حیوانات بالایی نهمین حیوان میمون است.

 

خداوکیلی جالب بود یا نه...

سینماتیک (حرکتشناسی)

 

   مخا طبان :دانش اموزان راهنمایی و دبیرستان

 تعریف سرعت متوسط: به نسبت  جابجایی متحرک به مد ت زمان جابجایی سرعت متوسط گویند

در شکل گرافیکی زیر مقدار سرعت متوسط ۲۵مایل بر ساعت است واحد  یا یکای سرعت متوسط در دستگاه متریک(SI) متر بر ثانیه است

 

                                                               

انواع حرکتها:

حرکت متحرک بر روی خط راست بطور کلی به دو دسته تقسیم می شود۱- حرکت یکنواخت۲-حرکت شتابدار

۱-حرکت یکنواخت:حرکتی است که متحرک مسافتهای متوالی و مساوی را در زمانهای مساوی ومتوالی طی میکند                                                                                                                     

مثال:متحرکی مطابق شکل از مبدا مختصات در حال حرکت است و۵۰ متر را در ۵ ثانیه طی میکند نمودار

مکان زمان متحرک را رسم کنید؟

p

نمودار سرعت زمان برای متحرک زیر در حرکت یکنواخت:

 

حرکت شتابدار: به دودسته است۱-حرکت شتابدار تند شونده۲- حرکت شتابدار کند شونده

متال برای حرکت شتابدار تند شونده:ونمودار مکان زمان ان

مثال:در شکل زیر سه اتومبیل در حرکت هستند اتومبیل ابی وقرمز  رفته رفته سرعتشان زیاد تر می شودکه  نوع حرکتشان تند شونده است ولی سرعت اتومبیل سبز تابت می ماند که نوع حرکت ان یکنواخت است شتاب یا تغییرات سرعت اتومبیل ابی رنگ بیشتر از اتومبیل قرمز رنگ است و همانطور که دیده می شود از هر دو اتومبیل سبقت می گیرد

 

مقایسه نمودار مکان زمان سه اتومبیل فوق نشان میدهد که اولا چون هر سه متحرک در جهت مثبت محور افقی در حرکتند شیب هر سه نمودار صعودی است میدانیم که شیب نمودار مکان زمان در هر لحظه نشان دهنده سرعت لحظه ای متحرک است وچون سرعت اتومبیل ابی(A) بیشتر از اتومبیلB,C است شیب نمودار مکان زمان ان بیشتر استوجون اتومبیل سبز رنگ دارای حرکت یکنواخت یعنی سرعت ثابت است بنابراین مقدار شیب ان در هر لحظه ثابت است

نمودار سرعت زمان برای حرکت شتابدار زیر:

دور دنیا بدون توقف

 

"ویرجین گلوبال فلایر"
"گلوبال فلایر" در یکی از پروازهای آزمایشی خود بر فراز کوههای سیرا نوادا (عکس از سایت ویرجین گلوبال فلایر)
به گزارش بخش خبر ام.جی.ای : هواپیمای جتی که استیو فاست ماجراجوی آمریکایی در نظر دارد نخستین پرواز بدون سوختگیری به دور کره زمین را با آن بپیماید، پرواز خود را آغاز کرده است.

"ویرجین گلوبال فلایر" ده دقیقه به ساعت یک بامداد امروز سه شنبه اول مارس به وقت گرینویچ از شهر سالینا در ایالت کانزاس آمریکا به پرواز در آمد.

تنها مخزن سوخت هواپیما با بیش از چهار برابر وزن خود هواپیما با سوخت پر می شود که انتظار می رود هواپیما را تا هشتاد ساعت در هوا در حالت پرواز نگه دارد.

پرواز این هواپیما به دلیل وضعیت بد هوا چند هفته به تاخیر افتاده بود.

مسیر هواپیما در آخرین دقایق پیش از پرواز تغییر کرد. به دلیل تغییر جهت باد به سمت جنوب "گلوبال فلایر" بجای اروپا بر فراز آفریقا پرواز خواهد کرد.

استیو فاست، میلیونر 60 ساله، اذعان داشت که درصد خطا بسیار پایین است و خطرناک ترین بخش، بلند شدن هواپیما از روی زمین است.

"گلوبال فلایر" هرگز با مخزن پر از سوخت به پرواز در نیامده است و هر گونه جریان تلاطم هوا و یا نقص فنی در جریان پرواز ممکن است فاجعه آور باشد.

آقای فاست پیش از پرواز، در گفتگو با سایت انگلیسی بی بی سی گفت: "تلاطم هوا در ارتفاع پایین خطرناکتر است بنابراین من باید سعی کنم بدون برخورد با چنین تلاطم هایی خودم را هر چه سریعتر به ارتفاعات بالا برسانم."

دو ساعت طول کشید تا "گلوبال فلایر" به ارتفاع 8/11 کیلومتری زمین برسد. پس از آن هواپیما با سرعت 4/2 کیلومتر در دقیقه اوج گرفت تا به ارتفاع پانزده کیلومتری برسد و بطور یکنواخت در آن ارتفاع به پرواز خود ادامه دهد.

استیو فاست گفت که چاره ای نداشت جز اینکه به شرکت "اسکیلد کامپوزیتس" سازندگان "گلوبال فلایر" که در کالیفرنیا مستقر است و مدیریت آنرا برت روتان هوانورد معروف بر عهده دارد کاملا اعتماد کند.

آقای فاست در جریان کنفرانس خبری در شهر سالینا گفت: "فکر می کنم که آدم عصبی هستم. شاید عصبی بودنم در این موقعیت توجیه پذیر باشد. پرواز با هواپیمایی به این سنگینی خیلی ترسناک خواهد بود."

او گفت: "این تلاشی بزرگ است و من مایل هستم که خطر آنرا قبول کنم."

در همین حال ریچارد برنسون رئیس خطوط هوایی ویرجین در بریتانیا به استیو فاست قول داده که اگر پرواز خود را با موفقیت به پایان برساند می تواند تا آخر عمر مجانی با این خطوط هوایی پرواز کند. او ساعت مچی خود را به آقای فاست داد و گفت: "می خواهم خودت و این ساعت من سالم برگردید."

استیو فاست در پرواز با هواپیماهای جت، گلایدر، بالن و قایق بادبانی رکوردهای بسیاری را به نام خود ثبت کرده است.

او که سابقا کارگزار سهام بود در اواسط دهه 1990 میلادی هنگامی که سعی داشت همراه با ریچارد برنسون دور دنیا را با بالن بپیماید به شهرت رسید. او در ششمین تلاش خود موفق شد در سال 2002 به تنهایی با بالن دور دنیا بچرخد.

"گلوبال فلایر" 1522 کیلوگرم وزن دارد و برای طی مسافت 37260 کیلومتر در ارتفاع حد اکثر 15800 متر در حدود 8636 کیلو گرم سوخت با خود حمل می کند.

علاقمندان می توانند پرواز "گلوبال فلایر" را از روی سایت آن بصورت زنده دنبال کنند.

در سال 1986 جیانا یه گر و دیک روتان نخستین پرواز بدون توقف و بدون سوخت گیری به دور دنیا را با هواپیمای ملخ دار "وویجر" (Voyager) انجام دادند.

این پرواز نه روز بطول انجامید و هواپیمای "وویجر" مسافتی برابر با 42420 کیلومتر را پیمود.

انتظار می رود که "گلوبال فلایر" در مسیر خود از روی شهرهای بزرگی چون شیکاگو، تورنتو، کراچی، شانگهای، توکیو و لس آنجلس عبور کند.

 

گلوبال فلایر
1 - مخزن سوخت: وزن در حالت پر 10 تن و خالی یک و نیم تن. 2- قدرت موتور: 10200 نیوتن. 3 - کابین خلبان: به اندازه ای است که خلبان می تواند بر روی زمین دراز بکشد. طول هواپیما: 7/11 متر. ارتفاع: 6/3 متر. عرض: 35 متر. برد: 33800 کیلومتر. سرعت: 440 کیلومتر در ساعت.