مهره چین بولینگ چگونه کار می کند؟

 

مهره چین بولینگ چگونه کار می کند ؟ 

قسمت اول 

در روزهای نخستین ورزش بولینگ ، چیدن مهره ها کار بسیار مشکلی بود. در واقع افرادی در انتهای خطوط مستقر بودند که پس از هر ضربه ،مهره ها را دوباره می چیدند و توپهای ارسالی را بر می گرداندند.                                                                          

امروزه دستگاههای خودکار پیشرفته ای وجود

 داردکه تمام مهره ها را به طور اتوماتیک   می چیند . اولین مهره چین اتوماتیک توسط Gottfried Schmidt به ثبت رسید و شرکت آمریکایی AMF  در سال 1946 آن را ساخت .

 این دستگاه، بسیار بزرگ  و حجیم بود، به طوری که وزن آن

 بالغ بر 2 تن و ارتفاع آن حدود 2.7 متر بود.

مهره چین های پیشرفته امروزی بسیار کوچکتر

و هوشمندانه تر از انواع قدیمی خود هستند .

در این مقاله شما خواهید دید که یک مهره چین

 چگونه قادر به بلند کردن مهره های ایستاده

، تمیز کردن لاین پرتاب از هر مهره خارج محدوده بازی

، و چیدن مهره های جدید به طور دقیق بعد از هر ضربه است.

 

 

 اصول بازی بولینگ

 

بازی بولینگ به شکل های مختلفی در سراسر جهان برگذار می شود . ولی معمولی ترین نوع آن بولینگ با 10 مهره است . شما برای انداختن 10 مهره ، توپ بولینگ را بر روی یک لاین لغزنده می غلتانید. این مهره ها به صورت ترکیب مثلثی در مقابل شما چیده شده است. در دو طرف این لاین شیارهایی وجود دارد که اگر توپ شما به مقدار زیادی از مسیر خود منحرف شود به داخل این شیارها افتاده و به مهره ها برخورد نمی کند.

یک مجموعه 10 مهره ای به عنوان یک شبکه (Rack ) شناخته می شود . این بازی 10 مرحله دارد. کار دستگاه مهره چین این است که در اول هر مرحله یک شبکه را چیده و مهره هایی را که از قبل روی زمین افتاده اند ، جمع می کند. از دیگر امکانات جدید این ورزش، لاین های کامپیوتری است که امتیاز کسب شده را در طول بازی بر روی یک اسکور بورد نمایش می دهد. این کار به کمک حس گرهای الکترونیکی موجود در دستگاه مهره چین انجام می شود.

حال می خواهیم ببینیم که ماشین مهره چین چگونه پس از هر پرتاب مهره ها را جمع می کند و دوباره آنها را می چیند.

 

وقتی که مهره ها می افتند ...

 

دستگاه مهره چین به آرامی در انتهای لاین صبر می کند تا بازیکن توپ را به طرف مهره ها پرتاب کند.مهره چین  Brunswick GSX که ما در این مقاله به توضیح آن می پر دازیم یکی از پیشرفته ترین دستگاههای ساخته شده در صنعت بولینگ می باشد.این دستگاه از 4 قسمت اصلی تشکیل شده است:

• جاروب کن (Sweep)

• بالابر مهره (Pin elevator)

• پخش کننده مهره (Pin distributor)

• جعبه مهره (Pin table)

روی هم رفته در این دستگاه برای چیدن دوباره مهره ها 4000 قسمت مجزا از هم وجود دارد

 

                         

                                                                  شکل 1

این مهره چین اتوماتیک با 20 مهره کار می کند.؛دو برابرتعداد فضایی که برای 10 مهره مورد نیاز است. کارهای دستگاه ، که درست پس از افتادن مهره شروع می شود ، در یک چرخه کامل انجام می شود. دستگاه دقیقاً باید بداند، که چه اتفاقی دقیقاً در لاین افتاده است ، چه توپ به مهره ها برخورد کرده باشد ،و یا از مسیر خود منحرف شده و به بیرون رفته باشد.مهره چین های امروزی مجهز به یک اسکنر پیشرفته هستند ، که در انتهای لاین بازی و در قسمت بالا نصب شده است . دوربین به سرعت تعداد مهره های افتاده را می شمارد و دقیقاً می داند که چه تعداد از مهره ها افتاده و چه تعداد هنوز بر روی لاین باقی مانده است . در مهره چین های قدیمی ، این عمل توسط خود دستگاه انجام می شد .به این شکل که دستگاه پس از انداختن توپ پایین می آمدند و توسط بازوهایی که داشتند متوجه می شدند که کدام مهره در سر جای خود ایستاده و کدام مهره افتاده است.

بیشتر مهره چین های امروزی نیز هنوز دارای این بازوها به عنوان یک حامی برای دوربین های خود هستند- که از این بازوها در مواقعی که دوربین به طورمناسب کار نکند ، استفاده می شود.

مرحله بعدی دقیقاً بستگی به اتفاقی دارد که در لاین افتاده است . حال بیایید این چرخه را زمانی بررسی کنیم که یک بازیکن غیر حرفه ای توپ را پرتاب کرده است . این چرخه معمولاً به چرخه ی (First ball – standing pins ) معروف است . چرخه زمانی آغاز می شود که بازیکن اولین پرتاب خود را انجام می دهد و بین یک تا 9 مهره را می اندازد . دستگاه در این زمان باید سه کار مجزا را انجام دهد :

 

1-                 برداشتم مهره هایی که توپ به آنها برخورد نکرده و هنوز روی لاین ایستاده اند .

2-                 جاروب کردن مهره هایی که افتاده اند ولی هنوز روی لاین باقی مانده اند.

3-                 چیدن دوباره مهره ها برای پرتاب بعدی.

 

این فرآیند زمانی آغاز می شود که توپ به انتهای لاین برسد و به مهره ها برخورد کند .

1.        توپ به وسیله حس گری که کمی جلوتر از مهره ها قرار دارند شناسایی می شود . این حس گر با یک تأخیر یک ثانیه ای یا دو ثانیه ای به دستگاه اجازه می دهد که کار خود را شروع کند . تأخیر ایجاد شده به توپ اجازه می دهد که به مهره ها برخورد کرده و به درون گودی (Ball pit ) بیفتد . گودی قسمتی است که مستقیماً پشت شبکه مهره ها ( rack ) قرار دارد که هم جلوی ضربه اولیه توپ و هم جلوی ضربه مهره ها را می گیرد ( شکل 1 ) .

2.        بازوی مهره روب همانند یک حفاظ، جلوی مهره ها پایین می آید – از این حفاظ فلزیِ مستطیلی ، به منظور مراقبت از دستگاه در مقابل توپ هایی که شاید در هنگام کار دستگاه ، به طور اشتباهی پرتاب شود  استفاده می شود . همچنین این حفاظ از پرتاب توپ توسط بازیکنی که قصد تقلب ( پرتاپ توپ دوم بلافاصله بعد ازتوپ اول ) را دارند ، جلوگیری می کند .

3.        میز مهره ها که شامل 10 سوراخ است و هر کدام به اندازه قطر یک پین هستند ، از بالا به پایین می آید.

4.        زمانی که دستگاه به وسیله دوربین یا بدون استفاده از آن تشخیص داد که مهره هایی هنوز باقی مانده است (1 تا 9 مهره) ، این اطلاعات به نرم افزار امتیاز ده اتوماتیک فرستاده می شود  و زبانه های قفل شونده از طریق سیم لوله در اطراف مهره ها قفل می شود.

5.        جعبه مهره ها با مهره هایی که بلند کرده است به بالا حرکت می کند.

در حال حاظر مهره های باقی مانده از سر راه برداشته شده اند و زمان آن رسیده است که مهره هایی را که روی خط افتاده اند جمع شوند.

 

نظرات 2 + ارسال نظر
sara چهارشنبه 4 دی‌ماه سال 1387 ساعت 08:00 ب.ظ

سلام از مطالب خوبتون ممنون
راجع به سالن بولینگ نیز اطلاعاتی دارید؟

حمید سه‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 01:37 ب.ظ

سلام
آیا اندازه هایی از دستگاه بولینگ و نکات اجرایی آن در دست دارید؟
من دارم یک نقشه طراحی میکنم که به این اندازه ها نیاز دارم.
با سپاس.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد