دیوار صوتی

سلام

مطلب امروز یک مطلب فیزیکی است که خیلی هم جالب است

س:دیوار صوتی چیست؟

 

ج:سرعت صوت در هوا در 0 درجه سانتی گراد 331 متر در ثانیه است.در دمای کمتر از 0 درجه,از سرعت صوت کم می شود و در دمای بالاتر از 0 درجه,بر سرعت صوت اضافه می شود.در دمای 2 درجه بالای صفر،سرعت صوت 342 متر در ثانیه یا 2/1231 کیلو متر در ساعت می باشد.صوت به شکل موج در هوا حرکت می کند.

یکی از نخستین کسانی که خاصیت موجی صوت را کشف کرد ارنست ماخ فیزیک دان اتریشی بود.ماخ در سال 1870 از اجسام در هوا عکسهای گوناگون گرفت.او متوجه شد که اجسام در حال پرواز، مقتی به مولکولهای هوا برخورد می کنندموجهای مرتعشی به وجود می آورند.برخورد این اجسام با یک مولکول در هوا سبب می شود که این مولکول با مولکولهای دیگر برخورد کند و برخورد مولکولها به همین ترتیب ادامه پیدا کند و موجهای ارتعاشی به وجود آیند.

هواپیمای در حال پروتز مرتب به مولکولهای هوا برخورد می کند و این موجها را به وجود می آورد.وقتی سرعت هواپیما به سرعت صوت برسداین امواج دیواره ای از هوای فشرده به وجود می آورند.هنگامی که سرعت هواپیما از سرعت صوت بیشتر شود این دیوار را می شکند و در نتیجه صدای بسیار شدید و بلندی به مجود می آید.در صورتی که سرعت امواج این صدا از سرعت صوت بیشتر باشد در فضا باقی می ماند.البته در داخل هواپیما صدایی شنیده نمی شود ولی موجهای آن به اطراف پخش می شود و به زمین می رسند.بنابراین هواپیمای ما فوق صوت،صوت را دنبال خود می کشد.اگر چنین هواپیمایی با این سرعت از بالای سرمان پرواز کند پس از چند لحظه صدای بسیار بلند و شدیدی را می شنویم و چنانچه ما به همان سمت و با همان سرعت حرکت کنیم این صدا را به طور مداوم می شنویم.

چه طور بود هان؟

 

چشم زنبور

سلام

مطلب امروز هم مثل مطالب گذشته خیلی با حال است می گین نه پس بخونیدش.

 

س:زنبور دنیا را چگونه می بیند؟

 

ج:اگر چشمهای مرکّب حشرات و خرچنگ ها را بزرگ کنیم با درخشش برلیان مانند خود باور نکردنی و عجیب به نظر می آیند.چشمهای مرکّب,چشم یکپارچه و یا چشم کمپلکس نیز نامیده می شود,زیرا هر چشم مرکّب,از تعداد بسیاری چشم منفرد مشابه و گوه شکل(مثلثی شکل) تشکیل شده است.در حشرات بی بال اولّیه,چشم مرکّب,فقط 12 چشم ساده دارد.در زنبور این تعداد به 5000 چشم می رسد و در سنجاقکهای بزرگ تا 30000 چشم ساده در هر چشم مرکّب یافت می شود.

راستی دنیا از طریق این عضو حسی نادر در نظر جانوران چگونه جلوه می کند؟

برای یافتن پاسخ این سوال,اول نگاهی به ساخت ظریف چشم منفرد سه گانه(چشم ساده)زنبور می اندازیم.

چون هر چشم ساده با چشم همجوار خود 2 تا 5 درجه زاویه دارد,هر چشم فقط چهار چوب مبهمی از تصویر دریافتی را ترسیم می کند(حدود 70 خط تصویری; در مقایسه با تلویزیون که 625 خط تصویری دارد!).

امّا تصویر خورشید فقط در یک چشم ساده یکتا می افتد:یک دستگاه جهت یاب مناسب برای تنظیم مسیر,به هنگام پرواز بر اساس جهت تابش و وضعیت خورشید.

ولی آیا زنبور نباید علاوه بر این قادر به تشخیص انواع شکوفه ها و گلهای دارای شهد گیاهی نیز باشد؟

برنده جایزه نوبل کارل.فون.فریش به تحقیق در این مورد پرداخت.در اشکال هندسی زیر,شیوه تحقیق او نمایش داده شده است.


توضیح شکل:زنبور شناس معروف مونیخی پروفسور کارل فون فریش,تشخیص داد که زنبورها نمی توانند شکلهای ردیف
A را از هم تمیز دهند.همین طور,اشکال هندسی ردیف B ,نیز برای زنبور های کارگر جمع کننده شهد,یک سان به نظر میرسد.اما مشاهده می شود که زنبورها به طرز خارق العاده ای در تمایز و تشخیص اشکال گلهای ردیف C کمترین مشکلی ندارند,هر چند که انسان گمان می کند,این کار مشکل تر از تمیز دادن تفاوت بین دایره و مثلث است.

در هر صورت زنبورها نخست در فاصله 5/. متری,و پس از آن بوی گل,آنها را به سمت خود کشید,گلهای دارای شهد را تشخیص می دهند.

از اینجا معلوم می شود آنچه که چشم حشره ممکن است ببیند,تنها تابع بینایی نیست,بلکه به تجزیه وتحلیل برداشتهای حسی در دستگاه اعصاب هم بستگی دارد


توضیح شکل:سه چشم ساده از هزاران چشم ساده یک چشم مرکب زنبور.نور از طریق عدسی(
A) و مخروط کریستالی ( B) به ساقه بینایی(C )می رسد.ساقه نور را مانند یک فیبر نوری به پایین و به داخل حفره و هم زمان به سلولهای جانبی بینایی (D )هدایت می کند.هر چشم ساده توسط سلولهای رنگین(رنگین یاخته ها)(E )از چشم مجاور,مجزا و در برابر نور غیر قابل نفوذ شده است.

سلام

س:چرا سرخ می شویم؟

 

ج:هنگامی که احساس می کنیم که دست و پا چلفتی هستیم و با فردی خجالتی هستیم و یا زمانی که شرمنده می شویم,در این حالت خواص و استثنایی ذهنی,بدن ما,یک جنگ داخلی را تجربه می کند.ما احساس می کنیم نه راه گریز داریم و نه می توانیم حمله کنیم.لذا سعی می کنیم با پنهان کردن اضطراب درونی,حالت واقعی خود را پنهان کنیم و سعی کنیم ظاهرمان را آرام نشان دهیم.اما متاسفانه این ترفند نمی تواند کارساز باشد. این از آن جهت است که سیستم عصبی خود مختار ما یک قدم از بازی ما جلو تر است و قبلاً از نظر فیزیولوژیکی,بدن را برای جنگ یا گریز آماده ساخته است.

جریان خون از پوست بدن دور می شود و به سمت ماهیچه ها و مغز می رود تا به ما کمک نماید که دست به حمله بزنیم و در مقابل,هم زمان,ما نوامیدانه می خواهیم خوذمان را آرام نشان دهیم و تلاش سخت ما برای رسیدن به این حالت,به نظر می رسد که اثر غیر فعال و بلکه خنثی کننده داشته باشد.

تلاشهای سخت ما در برابر واکنش غیر ارادی مغز بی نتیجه می ماند,خون به سطح بدن باز می گردد و پیش از آنکه بدانیم چه اتفاقی روی می دهد,سرخ شدنمان,ما را لو می دهد.