ترمز چیست؟

سلام
مطلب امروز در مورد ترمز هاست
س:ترمز چیست؟

ج:

ترمزها از دید کلی به دو دسته اصطکاکی و الکتریکی تقسیم بندی می گردند. ترمزهای اصطکاکی از رایجترین ترمزها می باشد که امروزه در صنایع خودروسازی بکار گرفته می شوند و خود به دو دسته دیسکی و کاسه ای تقسیم بندی می گردند.

هر کدام از این ترمزها دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند. ترمزهای کاسه ای معمولاً قوی تر از ترمزهای دیسکی عمل می کنند مخصوصاً اگر از نوع خود قفل کن باشند. به همین دلیل در اکثر ماشین های سنگین از این نوع استفاده می گردد. در عوض کنترل پذیری ترمزهای دیسکی به مراتب بهتر از ترمزهای کاسه ای می باشد چون نیروی وارده بر دیسک متناسب با نیروی وارده بر پدال می باشد و از این رو کنترل ABS با این نوع ترمزها توصیه می گردد.

ترمزهای دیسکی دارای انتقال حرارت بهتری از نوع کاسه ای می باشند همچنین در شرایط بارانی به دلیل نیروی گریز از مرکز قابلیت بهتری برای دفع آب دارند و ترمزگیری را مطمئن تر می سازند.

 

 

و اما ترمزهای الکتریکی که شاید استفاده تجاری از آن در خودروها به یک دهه هم نمی رسد در این نوع ترمزها یک روتور ( آرمیچر) کوپل شده با محور گردنده وجود دارد که درون یک استاتور می چرخد. به محض ترمزگیری جریانی در استاتور القاء شده و این مجموعه همانند یک ژنراتور عمل می کند و انرژی تولید شده از این مجموعه باطری ها را شارژ می کنند. در حقیقت در ترمزهای معمولی، انرژی جنبشی ( مکانیکی) بر اثر اصطکاک به گرما تبدیل می گردد اما در ترمزهای الکتریکی انرژی مکانیکی به الکتریکی تبدیل و در باطری ها ذخیره می گردد. از این نوع ترمزها معمولاً در خودروهای هیبریدی استفاده می شود ( از قبیل هوندا اینسایت و تویوتا پریوس). به همین دلیل مصرف انرژی در این نوع خودروها به کمترین مقدار خود می رسد. (مصرف هوندا اینسایت 2.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است).

 

سیستمهای ترمز اصطکاکی معمولاً به دو نوع هیدرولیکی (روغنی) و پنوماتیکی (بادی) تقسیم می شود که در ماشینهای رده سواری از نوع هیدرولیکی و در ماشینهای سنگین از نوع پنوماتیکی استفاده می گردد.

 سیستم شماتیک ترمز هیدرولیکی

cd چیست؟

سلام
cd چیست؟
ج:

CD

  CD و DVD دو رسانه ذخیره سازی اطلاعات بوده که امروز در عرصه های متفاوتی نظیر : موزیک، داده و نرم افزار استفاده می گردند. رسانه های فوق ، بعنوان محیط ذخیره سازی استاندارد برای جابجائی حجم بالائی از اطلاعات مطرح شده اند. دیسک های فشرده، ارزان قیمت بوده و بسادگی قابل استفاده هستند. در صورتیکه کامپیوتر شما دارای یکدستگاه CD-R است، می توانید CD مورد نظر خود را با اطلاعات دلخواه ایجاد نمائید.

مبانی دیسک های فشرده   (CD)

یک CD قادر به ذخیره سازی 74 دقیقه موزیک است .ظرفیت دیسک های فوق بر حسب بایت معادل 783 مگابایت است . قطر این دیسک ها دوازده سانتیمتر است . CD از جنس پلاستیک بوده و دارای ضخامتی معادل چهار صدم یک اینچ است. بخش اعظم یک CD شامل یک نوع پلاستیک پلی کربنات تزریقی است . در زمان تولید ،  پلاستیک فوق توسط  ضربات میکروسکوپی (برآمدگی)، نشانه گذاری شده و یک شیار حلزونی ( مارپیچ )  پیوسته از داده ، ایجاد می گردد. زمانیکه قسمت شفاف پلی کربنات شکل دهی می شود، یک لایه نازک انعکاس پذیر آلومینیوم به درون دیسک پرتاب و برآمدگی های  ایجاد شده را می پوشاند.  در ادامه یک لایه آکریلیک  بمنظور حفاظت بر روی سطح آلومینیومی پخش می گردد. در نهایت  برچسب  بر روی آکریلیک نوشته می شود. ( حک می گردد )

 

CD  دارای یک شیار حلزونی ( مارپیچ )  داده است. دوایر از قسمت داخل دیسک شروع و  بسمت بیرون دیسک ختم می شوند. با توجه به  اینکه شیار مارپیچ از مرکز آغاز می گردد ، بنابراین قطر یک CD می تواند کوچکتر از 12 سانتیمتر  باشد.  اگر داده هائی که بر روی یک CD ذخیره می گردد را استخراج و جملگی آنها را در یک سطح مسطح قرارد دهیم، پهنائی به اندازه نیم میکرون و طولی به اندازه پنج کیلومتر را شامل خواهند شد !

CD Player

CD Player مسئولیت یافتن و خواندن اطلاعات ذخیره شده بر روی یک CD را برعهده دارد. یک CD drive دارای سه بخش اساسی است :

  • یک موتور که باعث چرخش دیسک می گردد.  چرخش موتور فوق  200 و 500 دور دردقیقه با توجه به شیاری است می بایست خوانده شود.

  • یک لیزر و یک سیستم لنز که برآمدگی های  موجود بر روی CD را خواهند خواند.

  • یک مکانیزم ردیابی بمنظور حرکت  لیزر بگونه ای که پرتو نور قادر به دنبال نمودن شیار حلزونی باشد.

 

 CD Player یک نمونه  مناسب از آخرین فنآوری های موجود در زمینه کامپیوتر است . در سیستتم فوق  داده ها به شکل قابل فهم و بصورت بلاک هائی از داده شکل دهی شده وبرای یک مبدل دیجیتال به آنالوگ ( زمانیکه Cd صوتی باشد ) و یا یک کامپیوتر ( زمانیکه یک درایو CD-ROM باشد ) ارسال خواهد شد. پس از تابش نور بر روی سطح دیسک ( برآمدگی ها )، بازتابش آن از طریق یک چشم الکترونیکی کنترل می گردد. در صورتیکه بازتابش نور دقیقا" بر روی چشم الکترونیکی منطبق گردد ، عدد یک تشخیص داده شده و در صورتیکه بازتابش نور منطبق بر چشم الکترونیکی نباشد ، عدد صفر تشخیص داده خواهد شد. پس از تشخیص فوق ( صفر و یا یک ) اطلاعات بصورت سیگنا لهای دیجتال شکل دهی خواهند شد. در ادامه سیگنال های فوق در اختیار یک تبدیل کننده قرار خواهند گرفت . تبدیل کننده سیگنالهای دیجیتال را به آنالوگ تبدیل خواهد کرد. اگر CD مورد نظر حاوی اطلاعات صوتی ( موزیک ) باشد ، در ادامه سیگنال های آنالوگ در اختیار یک تقویت کننده آنالوگ قرار گرفته و پس از تقویت سیگنال مربوطه امکان شنیدن صوت از طریق بلندگوی کامپیوتر بوجود خواهد آمد.

وظیفه اولیه CD player  تمرکز لیزر بر روی شیار حاوی برآمدگی های ایجاد شده است . پرتوهای  نور از بین لایه پلی کربنات عبور و توسط لایه آلومینیم بازتابش خواهند شد.  یک چشم الکترونیکی ( Opto-electronic )  از تغییرات بوجود آمده در نور استنباطات خود را خواهد داشت  . با توجه به برآمدگی های موجود در سطح دیسک ، بازتابش نور منعکس شده تفاوت های موجود را مشخص  وچشم الکترونیکی  تغییرات حاصل از انعکاس را تشخیص خواهد داد. الکترونیک های موجود در درایو تغییرات نور منعکس شده را بمنظور خواندن بیت ها ، تفسیر  می نماید.

مشکل ترین بخش سیستم فوق نگاهداری پرتو های نور در مرکزیت شیارهای داده  است . عملیات فوق بر عهده "سیستم ردیاب" است .سیستم فوق مادامیکه CD خوانده می شود ، بصورت پیوسته لیزر راحرکت و آن را  از مرکز دیسک دور خواهد کرد. بموارات حرکت خطی فوق ، موتور مربوطه (Spindle motor) می بایست سرعت CD را کاهش داده تا در هر مقطع زمانی ، اطلاعات با یک نسبت ثابت از سطح دیسک خوانده شوند.

فرمت های  داده

اطلاعات بر روی یک CD با استفاده از یک درایو قابل نوشتن ، ثبت می گردند. در صورتیکه قصد ایجاد یک CD صوتی و یا یک CD داده را داشته باشید ، می توان با استفاده از نرم افزارهای مربوط به نوشتن بر روی  ،CD این کار را انجام داد. فرمت ذخیره سازی داده ها توسط نرم افزار مربوطه تعیین خواهد شد. فرآیند فرمت داده ها بر روی CD بسیار پیچیده است . بمنظور شناخت نحوه دخیره سازی داده ها بر روی CD ، لازم است که با تمام شرایط ممکن برای رمزگشائی داده ها را که مورد نظر طراحان مربوطه است ، شناخت مناسبی پیدا شود.

- با توجه به اینکه لیزر با استفاده از Bumps ، داده های مارپیچ را دنبال می نماید ، نمی تواند فضای خالی  اضافه (Gap) در شیار وجود داشته باشد. بمنظور حل مشکل فوق از روش رمزگشائی EFM)eight-fourteen modulation) استفاده می شود . در روش فوق هشت بیت به چهارده بیت تبدیل شده و این تضمین توسط EFM داده خواهد شد که برخی از بیت ها یک خواهند بود.

- با توجه به اینکه لازم است لیزر بین " آهنگ های متفاوت " حرکت نماید ( حرکت بر روی شیارها )، داده ها نیازمند روشی هستند که با استفاده از آن بصورت موزیک رمزگشائی شده و به درایو اعلام نمایند که موقیت هر کدام کجاست ؟ به منظور حل مشکل فوق از روشی با نام Subcode Data  استفاده می شود. کدهای فوق قادر به رمزگشائی موقعیت نسبی ومطلق لیزر در شیار خواهند بود .

- با توجه به اینکه لیزر ممکن است یک Bumps را نخواند ، روشی برای مشخص نمودن خطای مربوط به خواندن یک بیت می بایست استفاده گردد. بمنظور حل مشکل فوق بیت های بیشتری  اضافه گردد. بدین ترتیب  درایو مربوطه امکان تشخیص و تصحیح  خطاهای مربوطه به تک - بیت ها را پیدا خواهد کرد.

برای ذخیره سازی داده بر روی CD ، فرمت های متفاوتی استفاده می گردد. دو فرمت CD-DA( صوتی ) و CD-ROM ( داده ) رایج ترین روش های این زمینه می باشند

پرواز عمودی

سلام

نوشته امروز هم در مورد هواپیماست ولی این بار در مورد هواپیمای عمود پرواز

 

س:هواپیماهای عمود پرواز چگونه کار می کنند؟

 

ج:هر چه سرعت هواپیما بیشتر باشدبلند شدن و نشستن آن هم سریعتر انجام می گیرد.

بنابر این مسیر حرکت و باند چنین هواپیماهایی باید طویل باشد.مهندسین سازنده چنین هواپیماهایی سالهاست تلاش می کنند هواپیمایی بسازند که با همین شرایط بدنه و سرعت‏

هنگام بلند شدن و نشستن مانند هلیکوپتر باشد یعنی به طور عمودی از روی زمین بلند شود و بنشیند.

برای این کار موتور چنین هواپیمایی را می توان به دو شکل ساخت.یکی این که لوله اگزوز را هنگام برخاستن و نشستن هواپیما به طرف پایین برگردانید.دیگر اینکه یک موتور اضافی که اگزوز آن به طرف پایین باشد،روی هواپیما نصب کنیم تا هنگام برخاستن و فرود آمدن از آن استفاده کنیم.

البته با انجام این کار وزن هواپیما زیاد خواهد شد.چنین روشی را روی بسیاری از هواپیماها آزمایش کرده اند ولی تنها در هواپیماهای انگلیسی هاریر نتیجه داده است.این طرح نشست و برخاست هواپیما به صورت عمودی در هواپیمای جت آلمانی که مخصوص حمل و نقل بود نیز به کار گرفته شد ولی اکنون تولید آن متوقف شده است.

درباره هواپیماهای مسافر بری هم به کار گیری چنین موتورهایی به نتیجه نرسیده است زیرا بسیار گران تمام می شوند.

توضیح شکل:هواپیمای آلمانی که می تواند با پرواز عمودی از زمین بلند شود.از این نوع هواپیما فقط 3 عدد ساختند.چرا که با وجود آزمایشات موفقیت آمیز،سفارشی جهت ساخت یک سری از این هواپیماها دریافت نکردند.این هواپیما توانایی پروازهایی با برد کوتاه و سرعت کمتر از صوت را هم دارد.لوله اگزوز آن می تواند به دور خود بچرخد و با نیرویی که از خروج گازهای سوخته شده حاصل می شود،هواپیما به صورت عمودی از زمین بلند می شود و یا بر زمین می نشیند.

 

VAK 191-B برش طولی هواپیمای