دور دنیا بدون توقف

 

"ویرجین گلوبال فلایر"
"گلوبال فلایر" در یکی از پروازهای آزمایشی خود بر فراز کوههای سیرا نوادا (عکس از سایت ویرجین گلوبال فلایر)
به گزارش بخش خبر ام.جی.ای : هواپیمای جتی که استیو فاست ماجراجوی آمریکایی در نظر دارد نخستین پرواز بدون سوختگیری به دور کره زمین را با آن بپیماید، پرواز خود را آغاز کرده است.

"ویرجین گلوبال فلایر" ده دقیقه به ساعت یک بامداد امروز سه شنبه اول مارس به وقت گرینویچ از شهر سالینا در ایالت کانزاس آمریکا به پرواز در آمد.

تنها مخزن سوخت هواپیما با بیش از چهار برابر وزن خود هواپیما با سوخت پر می شود که انتظار می رود هواپیما را تا هشتاد ساعت در هوا در حالت پرواز نگه دارد.

پرواز این هواپیما به دلیل وضعیت بد هوا چند هفته به تاخیر افتاده بود.

مسیر هواپیما در آخرین دقایق پیش از پرواز تغییر کرد. به دلیل تغییر جهت باد به سمت جنوب "گلوبال فلایر" بجای اروپا بر فراز آفریقا پرواز خواهد کرد.

استیو فاست، میلیونر 60 ساله، اذعان داشت که درصد خطا بسیار پایین است و خطرناک ترین بخش، بلند شدن هواپیما از روی زمین است.

"گلوبال فلایر" هرگز با مخزن پر از سوخت به پرواز در نیامده است و هر گونه جریان تلاطم هوا و یا نقص فنی در جریان پرواز ممکن است فاجعه آور باشد.

آقای فاست پیش از پرواز، در گفتگو با سایت انگلیسی بی بی سی گفت: "تلاطم هوا در ارتفاع پایین خطرناکتر است بنابراین من باید سعی کنم بدون برخورد با چنین تلاطم هایی خودم را هر چه سریعتر به ارتفاعات بالا برسانم."

دو ساعت طول کشید تا "گلوبال فلایر" به ارتفاع 8/11 کیلومتری زمین برسد. پس از آن هواپیما با سرعت 4/2 کیلومتر در دقیقه اوج گرفت تا به ارتفاع پانزده کیلومتری برسد و بطور یکنواخت در آن ارتفاع به پرواز خود ادامه دهد.

استیو فاست گفت که چاره ای نداشت جز اینکه به شرکت "اسکیلد کامپوزیتس" سازندگان "گلوبال فلایر" که در کالیفرنیا مستقر است و مدیریت آنرا برت روتان هوانورد معروف بر عهده دارد کاملا اعتماد کند.

آقای فاست در جریان کنفرانس خبری در شهر سالینا گفت: "فکر می کنم که آدم عصبی هستم. شاید عصبی بودنم در این موقعیت توجیه پذیر باشد. پرواز با هواپیمایی به این سنگینی خیلی ترسناک خواهد بود."

او گفت: "این تلاشی بزرگ است و من مایل هستم که خطر آنرا قبول کنم."

در همین حال ریچارد برنسون رئیس خطوط هوایی ویرجین در بریتانیا به استیو فاست قول داده که اگر پرواز خود را با موفقیت به پایان برساند می تواند تا آخر عمر مجانی با این خطوط هوایی پرواز کند. او ساعت مچی خود را به آقای فاست داد و گفت: "می خواهم خودت و این ساعت من سالم برگردید."

استیو فاست در پرواز با هواپیماهای جت، گلایدر، بالن و قایق بادبانی رکوردهای بسیاری را به نام خود ثبت کرده است.

او که سابقا کارگزار سهام بود در اواسط دهه 1990 میلادی هنگامی که سعی داشت همراه با ریچارد برنسون دور دنیا را با بالن بپیماید به شهرت رسید. او در ششمین تلاش خود موفق شد در سال 2002 به تنهایی با بالن دور دنیا بچرخد.

"گلوبال فلایر" 1522 کیلوگرم وزن دارد و برای طی مسافت 37260 کیلومتر در ارتفاع حد اکثر 15800 متر در حدود 8636 کیلو گرم سوخت با خود حمل می کند.

علاقمندان می توانند پرواز "گلوبال فلایر" را از روی سایت آن بصورت زنده دنبال کنند.

در سال 1986 جیانا یه گر و دیک روتان نخستین پرواز بدون توقف و بدون سوخت گیری به دور دنیا را با هواپیمای ملخ دار "وویجر" (Voyager) انجام دادند.

این پرواز نه روز بطول انجامید و هواپیمای "وویجر" مسافتی برابر با 42420 کیلومتر را پیمود.

انتظار می رود که "گلوبال فلایر" در مسیر خود از روی شهرهای بزرگی چون شیکاگو، تورنتو، کراچی، شانگهای، توکیو و لس آنجلس عبور کند.

 

گلوبال فلایر
1 - مخزن سوخت: وزن در حالت پر 10 تن و خالی یک و نیم تن. 2- قدرت موتور: 10200 نیوتن. 3 - کابین خلبان: به اندازه ای است که خلبان می تواند بر روی زمین دراز بکشد. طول هواپیما: 7/11 متر. ارتفاع: 6/3 متر. عرض: 35 متر. برد: 33800 کیلومتر. سرعت: 440 کیلومتر در ساعت.
نظرات 1 + ارسال نظر
سالار پناهی شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1383 ساعت 11:53 ب.ظ

salam mitonid adrese site mga ro begzarid man niyaz daram mersi

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد