دیوار صوتی

سلام

مطلب امروز یک مطلب فیزیکی است که خیلی هم جالب است

س:دیوار صوتی چیست؟

 

ج:سرعت صوت در هوا در 0 درجه سانتی گراد 331 متر در ثانیه است.در دمای کمتر از 0 درجه,از سرعت صوت کم می شود و در دمای بالاتر از 0 درجه,بر سرعت صوت اضافه می شود.در دمای 2 درجه بالای صفر،سرعت صوت 342 متر در ثانیه یا 2/1231 کیلو متر در ساعت می باشد.صوت به شکل موج در هوا حرکت می کند.

یکی از نخستین کسانی که خاصیت موجی صوت را کشف کرد ارنست ماخ فیزیک دان اتریشی بود.ماخ در سال 1870 از اجسام در هوا عکسهای گوناگون گرفت.او متوجه شد که اجسام در حال پرواز، مقتی به مولکولهای هوا برخورد می کنندموجهای مرتعشی به وجود می آورند.برخورد این اجسام با یک مولکول در هوا سبب می شود که این مولکول با مولکولهای دیگر برخورد کند و برخورد مولکولها به همین ترتیب ادامه پیدا کند و موجهای ارتعاشی به وجود آیند.

هواپیمای در حال پروتز مرتب به مولکولهای هوا برخورد می کند و این موجها را به وجود می آورد.وقتی سرعت هواپیما به سرعت صوت برسداین امواج دیواره ای از هوای فشرده به وجود می آورند.هنگامی که سرعت هواپیما از سرعت صوت بیشتر شود این دیوار را می شکند و در نتیجه صدای بسیار شدید و بلندی به مجود می آید.در صورتی که سرعت امواج این صدا از سرعت صوت بیشتر باشد در فضا باقی می ماند.البته در داخل هواپیما صدایی شنیده نمی شود ولی موجهای آن به اطراف پخش می شود و به زمین می رسند.بنابراین هواپیمای ما فوق صوت،صوت را دنبال خود می کشد.اگر چنین هواپیمایی با این سرعت از بالای سرمان پرواز کند پس از چند لحظه صدای بسیار بلند و شدیدی را می شنویم و چنانچه ما به همان سمت و با همان سرعت حرکت کنیم این صدا را به طور مداوم می شنویم.

چه طور بود هان؟

 

نظرات 2 + ارسال نظر
نفیسه چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 05:13 ب.ظ

سلام خوب است ولی من از پارسال تا حالا هیچ نوشته ی جدیدی را ندیده ام. می خواستم در مورد تغذیه ی ورزشی و طریقه ی صحیح ورزش کردن بنویسید.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 10:13 ب.ظ http://sunydays.blogfa.com

سلام وبلاگتون خیلی پربار.
من برای یک کار تحقیقاتی به صدای شکسته شدن دیوار صوتی احتیاج دارم اگر شما میدونین از کجا میشه این صدارو پیدا کرد یا اگر خودتون دارین برای من لطفا بفرستین.مرسی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد