پرواز عمودی

سلام

نوشته امروز هم در مورد هواپیماست ولی این بار در مورد هواپیمای عمود پرواز

 

س:هواپیماهای عمود پرواز چگونه کار می کنند؟

 

ج:هر چه سرعت هواپیما بیشتر باشدبلند شدن و نشستن آن هم سریعتر انجام می گیرد.

بنابر این مسیر حرکت و باند چنین هواپیماهایی باید طویل باشد.مهندسین سازنده چنین هواپیماهایی سالهاست تلاش می کنند هواپیمایی بسازند که با همین شرایط بدنه و سرعت‏

هنگام بلند شدن و نشستن مانند هلیکوپتر باشد یعنی به طور عمودی از روی زمین بلند شود و بنشیند.

برای این کار موتور چنین هواپیمایی را می توان به دو شکل ساخت.یکی این که لوله اگزوز را هنگام برخاستن و نشستن هواپیما به طرف پایین برگردانید.دیگر اینکه یک موتور اضافی که اگزوز آن به طرف پایین باشد،روی هواپیما نصب کنیم تا هنگام برخاستن و فرود آمدن از آن استفاده کنیم.

البته با انجام این کار وزن هواپیما زیاد خواهد شد.چنین روشی را روی بسیاری از هواپیماها آزمایش کرده اند ولی تنها در هواپیماهای انگلیسی هاریر نتیجه داده است.این طرح نشست و برخاست هواپیما به صورت عمودی در هواپیمای جت آلمانی که مخصوص حمل و نقل بود نیز به کار گرفته شد ولی اکنون تولید آن متوقف شده است.

درباره هواپیماهای مسافر بری هم به کار گیری چنین موتورهایی به نتیجه نرسیده است زیرا بسیار گران تمام می شوند.

توضیح شکل:هواپیمای آلمانی که می تواند با پرواز عمودی از زمین بلند شود.از این نوع هواپیما فقط 3 عدد ساختند.چرا که با وجود آزمایشات موفقیت آمیز،سفارشی جهت ساخت یک سری از این هواپیماها دریافت نکردند.این هواپیما توانایی پروازهایی با برد کوتاه و سرعت کمتر از صوت را هم دارد.لوله اگزوز آن می تواند به دور خود بچرخد و با نیرویی که از خروج گازهای سوخته شده حاصل می شود،هواپیما به صورت عمودی از زمین بلند می شود و یا بر زمین می نشیند.

 

VAK 191-B برش طولی هواپیمای

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد