ترمز چیست؟

سلام
مطلب امروز در مورد ترمز هاست
س:ترمز چیست؟

ج:

ترمزها از دید کلی به دو دسته اصطکاکی و الکتریکی تقسیم بندی می گردند. ترمزهای اصطکاکی از رایجترین ترمزها می باشد که امروزه در صنایع خودروسازی بکار گرفته می شوند و خود به دو دسته دیسکی و کاسه ای تقسیم بندی می گردند.

هر کدام از این ترمزها دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند. ترمزهای کاسه ای معمولاً قوی تر از ترمزهای دیسکی عمل می کنند مخصوصاً اگر از نوع خود قفل کن باشند. به همین دلیل در اکثر ماشین های سنگین از این نوع استفاده می گردد. در عوض کنترل پذیری ترمزهای دیسکی به مراتب بهتر از ترمزهای کاسه ای می باشد چون نیروی وارده بر دیسک متناسب با نیروی وارده بر پدال می باشد و از این رو کنترل ABS با این نوع ترمزها توصیه می گردد.

ترمزهای دیسکی دارای انتقال حرارت بهتری از نوع کاسه ای می باشند همچنین در شرایط بارانی به دلیل نیروی گریز از مرکز قابلیت بهتری برای دفع آب دارند و ترمزگیری را مطمئن تر می سازند.

 

 

و اما ترمزهای الکتریکی که شاید استفاده تجاری از آن در خودروها به یک دهه هم نمی رسد در این نوع ترمزها یک روتور ( آرمیچر) کوپل شده با محور گردنده وجود دارد که درون یک استاتور می چرخد. به محض ترمزگیری جریانی در استاتور القاء شده و این مجموعه همانند یک ژنراتور عمل می کند و انرژی تولید شده از این مجموعه باطری ها را شارژ می کنند. در حقیقت در ترمزهای معمولی، انرژی جنبشی ( مکانیکی) بر اثر اصطکاک به گرما تبدیل می گردد اما در ترمزهای الکتریکی انرژی مکانیکی به الکتریکی تبدیل و در باطری ها ذخیره می گردد. از این نوع ترمزها معمولاً در خودروهای هیبریدی استفاده می شود ( از قبیل هوندا اینسایت و تویوتا پریوس). به همین دلیل مصرف انرژی در این نوع خودروها به کمترین مقدار خود می رسد. (مصرف هوندا اینسایت 2.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است).

 

سیستمهای ترمز اصطکاکی معمولاً به دو نوع هیدرولیکی (روغنی) و پنوماتیکی (بادی) تقسیم می شود که در ماشینهای رده سواری از نوع هیدرولیکی و در ماشینهای سنگین از نوع پنوماتیکی استفاده می گردد.

 سیستم شماتیک ترمز هیدرولیکی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد