مالاریا چیست

سلام
من اومدم ولی این بار با کوله باری از مطالب جالب که این اولیشه.
تحفه اتفاق-۱
 
 
اختراعی که رنگ جهان را تغییر داد

در سال های میانی قرن نوزدهم، امپراطوری انگلستان با مشکل شیوع بیماری مالاریا دست به گریبان بود. بهترین درمان برای مالاریا، دارویی به نام «کوئینین» بود که از پوست نوعی درخت به دست می آمد و آن درخت تنها در آمریکای جنوبی می رویید.
در سال ۱۸۴۵ شیمیدان جوانی به نام «ویلیام پرکین» تصمیم گرفت این ماده را به روش شیمیایی بسازد. در آن زمان، شیمی مراحل ابتدایی خود را می گذراند و شیمیدان ها به روش آزمون و خطا به تولید مولکول های جدید دست می زدند. این کار، گاهی با عواقب خطرناکی مانند انفجار و مسمومیت با فرآورده های جانبی واکنش ها همراه بود.
پرکین با پذیرفتن تمام این خطرات، کار خود را بی وقفه
 پی گرفت، اما موفقیت از او گریزان بود. او مواد شیمیایی مختلفی را با هم مخلوط کرد تا این که از مخلوط کردن آنیلین ودی کرومات پتاسیم، ماده لزج ارغوانی رنگی به دست آورد. افزودن الکل به آن ماده، محلول ارغوانی رنگ جذابی را بر جای گذاشت که برای درمان مالاریا مناسب نبود، اما می شد از آن به عنوان نوعی رنگ استفاده کرد. در حقیقت، پرکین نخستین رنگ مصنوعی را ساخته بود!
تا آن زمان، بیشتر رنگ ها از گیاهان یا جانوران (از جمله سوسک هایی که رنگ جذابی دارند)، طی فرآیند پر زحمتی به دست می آمدند. تصور کنید برای به دست آوردن رنگ لازم برای پارچه یک دست لباس رسمی، چه تعداد سوسک لازم است! بنابراین، اختراع کشف گونه
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد