تایر چگونه کار می کند

قسمت سوم

 

ساختمان تایر(Tire Construction)

علامت R مشخص می کند که تایر ساختمان رادیال دارد،که معمولترین نوع تایر است.علامت D را در بعضی تایرها که نخ پلی استر به صورت اوریب به Tread متصل شده به کار می رود(Diagonal Bias)(البته در تایر های قدیمی).

 

قطر رینگ (Rim Diameter)

این عدد که به صورت اینچ بیان می شودبیانگر قطر رینگی استکه تایر باید برای آن ساخته شود.

درجه کیفیت تارهای هم شکل(Uniform Tire Quality Grading)

تایر ماشینهای مسافری دارای درجه ای به نام درجه کیفیت تایرهای هم شکل هستند که به عنوان قسمتی از تایر شناخته می شود(UTQG).ضریب کیفیت یک تایر 3 چیز را به ما نشان می دهد:

 

1-دوام سطح تایر(Tread Wear)

این عدد که از تست کردن تایر در شرایط کنترل شده و خاص ،در قسمت تست کارخانه انجام می شود،بدست می آید.هر چه مقدار عدد بیشتر باشد بیانگر آن است که سطح تایر دوام بیشتری خواهد داشت،و کمتر بودن عدد بیانگر مدت دوام کمتر سطح تایر است.تمام تایرها در شرایط یکسان سطحی و سرعتی مورد آزمایش قرار می گیرند در غیر این صورت عدد بدست آمده میزان دوام تایر را به درستی بیان نخواهد کرد.این یک اندازه گیری بسیار مفید برای تایر محسوب میشود،که شما باید از یک تایر با ضریب دوام بالاتر انتظار عمر بیشتری نسبت به یک تایر با ضریب عمر کمتر داشته باشید.

2-اصطکاک(Traction)

ضریب اصطکاک یک تایر به چهار صورت بیان می شود:AA---A---B---C که AA به عنوان بزرگترین درجه بندی است.این ضریب هم به عنوان توانایی تایر در متوقف کردن اتومبیل در بتن و آسفالت خشک پایه گذاری شده است.به عنوان مثال تایر های Fireston Wilderness و Radial ATX II دارای ضریب اصطکاک نوع B هستند.

3-دما(Temperature)

دمای یک تایر هم به سه نوع A---B---C تقسیم می شود،و سنجشی است برای اینکه یک تایر چگونه می تواند گرمای جذب شده را در طول خود پخش و آنرا مهار کند.ضریب دما در شرایطی که تایر به درستی و با فشار مناسب باد شده باشد و همچنین دارای بار اضافی نباشد محاسبه می شود.

کم بادبی،بار بیش از حد و سرعت زیاد می تواند منجر به تولید گرمای بیش از حد در تایر شود،که در نتیجه باعث کاهش عمر تایر میشود.

تایرهای Fireston Wilderness و Radial ATX II دارای ضریب دمای نوع C هستند.

 

شرح خدمات(Service Description)

شرح خدمات شامل دو قسمت است:

1-    مراتب بارگیری(Load Ratings)

مرتبه بارگیری عددی است که وابسته به عامل بارگیری شده برای آن تایر است. عدد بالاتر بیانگر آن است که تایر توانایی بار گیری زیادی دارد.برای مثال ضریب 105 برابر با توانایی حمل بار تا 924.87 کیلو گرم را داراست .(با توجه به جدول زیر می توانید ضریب بارگیری را برای تایر خود مشخص کنید

2-    ضریب سرعت(ُSpeed Rating)

ضریب بارگیری رابطه مستقیمی با ضریب سرعت دارد به طوری که ضریب بارگیری همراه با ضریب سرعت بیان می شود.برای مثال حرف S بیانگر آن است که شما می توانید 180.24 کیلو گرم بار را حد اکثر تا سرعت 112 مایل بر ساعت حمل کنید.(تمام ضرایب را می توانید در جدول زیر نیز ببینید)

 

محاسبه قط تایر(Calculating the Tire Diameter)

 

حال که معانی اعداد روی تایر را فهمیدیم می توانیم با دانستن این اعداد،قطر یک تایر را نیز محاسبه کنیم.با ضرب کردن عرض تایر در ضریب شیب می توانیم ارتفاع تایر را بدست آوریم

Tire height=235*75 percent=176.25 mm(6.94 in)

با به دست آمدن ارتفاع و دو برابر کردن آن ،و با جمع کردن با قطر رینگ قطر تایر بدست می آید.

2*6.94+15 inches=28.9 in(733.8 mm)=Tire Diameter

نظرات 1 + ارسال نظر
لنگدراز یکشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 04:00 ب.ظ

زیادی چرت و پرت می گی.
یه چی بگو به دردمون بخوره...مثلا می خوای بگی خیلی حالیته...بیشین بینیم بااااااا حال ندارییم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد