سازه های سبک

 

مسابقات توپ بولینگ و سازه ی محافظ در

American Concrete Institute( بهار سال ۲۰۰۴ –  Washington, DC)

 

 

در صدمین سال تاسیس موسسه بتن آمریکا  (ACI) بیش از  ۱۰۰ تیم از کشورهای مختلف دنیا شرکت داشتند  و دانشجویان ایرانی توانستند مانند  سال های گذشته بهترین نتایج را  در رشته  های زیر برای خود ثبت کنند:

 

توپ بولینگ بتنی مسلح با الیاف:

 

1-      دانشکده ی فنی  دانشگاه تهران

2-      دانشگاه صنعتی خواجه نصیر

3-      دانشکده ی مکزیک

 

سازه ی محافظ بخش مقاومت:

 

1-      دانشگاه صنعت آب و برق

2-      دانشگاه مکزیک

3-      دانشگاه صنعتی خواجه نصیر

 

سازه ی محافظ بخش زیبایی:

 

1-      دانشگاه صنعتی خواجه نصیر

2-      دانشگاه مکزیک

3-      دانشگاه آزاد واحد یزد

 

از شرکت کنندگان ایرانی تنها تیم دانشگاه تهران شامل بهاره عبدالهی، مهدی بخشی، ابوذر بنکدار، محمد جهانگیر و حامد یزدانی در مسابقه حضور داشتند و بقیه ی تیم ها کار خود را ارسال کرده بودند.

این مسابقات هر سال در یکی از شهرهای آمریکای شمالی برگزار می شود. سال گذشته شهر ونکوور کانادا میهمان دانشجویان بود و دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر بیشترین جوایز را ربودند.

 

جایزه ی تیم اول در هر رشته ۳۰۰ دلار، تیم دوم ۲۰۰ دلار و تیم سوم  ۱۰۰ دلار است. به علاوه  تیم های برنده گواهی قدردانی دریافت می کنند، گزارش پیروزی آنها  در مجله ی Concrete International درج خواهد شد و یک سال به عضویت ACI بر گزیده می شوند.

 

در مسابقه ی توپ بولینگ بتنی مسلح با الیاف ، یک توپ بتنی تو خالی که بوسیله ی الیاف مسلح شده است توسط تیم ها ساخته می شود. این توپ ها اولا باید از یکنواختی برخوردار باشند تا پس از انجام تست rolling  از دو دروازه عبور کنند . دوم باید مورد آزمایش مقاومت فشاری قرار گیرند و بیشترین مقاومت را داشته باشند.

در مسابقه ی  سازه ی محافظ ( بخش مقاومت و زیبایی)  یک قاب به شکل ח از بتن ساخته  می شود که بوسیله ی میلگردهای قوی مسلح ساخته شده است. در بخش مقاومت  تحت بار گذاری ضربه ای قرار می گیرد و باید بیشترین مقاومت را داشته باشد تا براثر ضربه، تخم مرغ زیر قاب نشکند. و در بخش زیبایی، ستون های این قاب باید از لحاظ زیبایی مورد ارزیابی و داوری شرکت کنندگان قرار گیرد.

 

ACI در سال ۱۹۰۴ تاسیس شد با هدف توسعه، شرکت و انتشار دانش و اطلاعات لازم به منظور بهترین شکل استفاده از بتن و ایجاد تفاهم و مشارکت و دوستی و توسعه ی رشد عوامل حرفه ای و انگیزه های شخصی و اعتبارات شخصیت های حقوقی و حقیقی.

 

مسابقات   پل ماکارونی  درOkanagan University College

( بهار سال ۲۰۰۴ Canada- Kelowna )

 

 

این مسابقات بانام ( مسابقات پل ماکارونی) با شرکت ۹۰ نفر از محصین دبستانی ، دبیرستانی و دانشگاهی با شرکت تیم هایی از آمریکای شمالی، ایران، مجارستان، هلند و ژاپن در بیست و یکمین سالگرد خود تشکیل  شد.

 

 

سازه های سبک

 

1-      ایران (دانشکده ی فنی دانشگاه تهران)

2-      ایران (دانشکده ی فنی  دانشگاه تهران)

3-      مجارستان

 

 

 

 

سازه های سنگین

 

1-      مجارستان

2-      ایران (دانشکده ی فنی  دانشگاه تهران)

3-      کانادا

 

تیم دانشجویان دانشکده ی فنی دانشگاه تهران متشکل بودند از:حمیده ابوالقاسمی، پونه معقول، مجتبی حیدری و پویا بنی حیات.

 

هدف از این مسابقات طراحی و ساخت نمونه های ابتکاری از پل های تک دهانه و نیز تقویت خلاقیت  دانشجویان در زمینه ی فرم یابی و فرم سازی پل ها است.  عناصر تشکیل دهنده ی این پل ها اسپاگتی و لازانیا هستند که توسط چسب به هم متصل می شوند.

در قسمت پل های سبک بار ثابت ۲ کیلوگرم روی پل نهاده می شود و از میان پل هایی که قادر به تحمل بار ۲ کیلوگرم در مدت ۵ دقیقه باشند، پلی اول خواهد شد که کمترین وزن را دارا باشد.  امسال تیم ایران رکورد سال گذشته ی مجارستان را حدود ۱۷ گرم بهبود بخشیدند.

در قسمت سازه های سنگین پلی که با وزن کمتر از یک کیلو گرم قادر به  تحمل بار بیشتری باشد  برنده است. پل مجارستان  توانست  ۲۶۰ کیلوگرم بار تحمل کند که چیزی بیش از ۶۰ کیلوگرم بیشتر از رکوردسال ۲۰۰۰ بود. مجارستان به مقام اول  رسید و جایزه ی ۱۵۰۰ دلاری را از آن خود کرد.

 

Kutylk Matyas سازنده ی پل مجارستان ۶۰۰ دلار هزینه کرده بود تا پل خود را به کلونا در کانادا برساند و تیم ایران پس از ۱۷ ساعت پرواز ایران ایر و ایر کانادا و چند ساعت سفر اتوبوس تا کلونا با پلهای شکسته روبرو شده بود. تمام شهر را گشته بودند تا چسب مخصوص را پیدا کنند و شب تا صبح نخوابیده بودند ولی نتیجه ی زحمات خود را گرفتند و برنده ی ۱۰۰۰ دلار و افتخار برای خود و برای همه ی ایران شدند.

نظرات 3 + ارسال نظر
یه نسل سومی دوشنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 09:22 ق.ظ http://manasl3vomiha.persianblog.com

سلام ـ خیلی جالب بود ـ ایول به این همه اراده ـ الحق که ایرانی هستند ـ چاکر هر چی نسل سومیه

احمد جمعه 1 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 03:33 ق.ظ http://www.mollasadra.persianblog.vom

الحق که وبلاگت عالیه ... ولی به عالی مال من نیست ...شوخی کردم... خواستم از بعضی از مطالبت با اجازه شما استفاده کنم ... موفق باشی

آلبرت اینشتین یکشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 11:53 ب.ظ

سلام.وبلگتون قشنگه.میخواستم اطلاعاتی راجع به پل ماکارونی بگیرم.اگر مطلبی دارید ممنون میشم به آدرسم ایمیل بزنید. موفق باشید!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد